Over mij

Waarom een traject met mij?

Antoni Gaudí zei eens: “L’originalitat consisteix en tornar a l’origen”. Oftewel: “Orginaliteit bestaat uit het terugkeren naar de oorsprong.” Je bent al. Daar zit jouw originaliteit in. Daar zit jouw kracht en energie. Als ik je ontmoet wil ik open zijn voor wie jij bent, ik wil je oprecht beter leren kennen. Alles wat je laat horen en zien helpen mij daarbij. 

Elk antwoord van jou is logisch, de logica erachter ontdekken is voor mij een sport. Ik geniet er van dat het een gezamenlijke ontdekkingstocht is, samen ontdekken we jouw uniciteit. Jij zit achter het stuur, ik zit naast je. 

Wat ik wil zijn is een spiegel, om je te laten zien wat voor moois jij in je hebt zodat je in je kracht komt te staan. Ik geniet er van om jou in het middelpunt te plaatsen en je perspectief te bieden. Omdat je er toe doet.

Karakterontwikkeling

In mijn begeleiding wil ik je stimuleren om trouw te blijven aan je eigen principes, om te luisteren naar de stem van je waarden. Jij bepaalt welke richting je geeft aan wat echt belangrijk is en ik sta naast je om je te ondersteunen in de groeivreugde en -pijn dat karakterontwikkeling met zich meebrengt.

Het grotere geheel: van complexiteit naar eenvoud en vice versa

Regelmatig zie ik dat er door middel van een methode richting een oplossing wordt gewerkt. Dit kan heel goed werken als je helder hebt welk stukje van jou je wil aanpakken en hoe. Het zegt iets over een deel van jou. Of een deel van wat op dat moment in je leven speelt. Een gevolg kan zijn is dat er minder gekeken wordt naar het totaalplaatje. Dat vergt ruimte. Het kan soms groots aanvoelen. Maar juist dat intrigeert mij. Ik zoek binnen de grootsheid en complexiteit naar de kern van wat op dat moment nodig is. Zonder het geheel uit het oog te verliezen. Vanuit die kern wil ik je helpen concrete stappen te zetten. Dat voelt voor jou en mij als recht doen aan de grootsheid en tegelijkertijd geeft het focus en houvast in de dagelijkse realiteit. En als er een nieuwe vraag ontstaat kan je met alles wat we weten snel schakelen. Ken je van die Smartgames? Met meerdere puzzelstukjes kan je verschillende uitkomsten krijgen. Dit lijkt er wel een beetje op. Je kan de puzzel met dezelfde puzzelstukjes op een flink aantal manieren oplossen. Zo werk ik ook graag ook met mensen. Je bestaat uit een flink aantal ‘puzzelstukjes’. In het leven is er vaak niet één oplossing, maar meerdere. De kunst is dat je jouw eigen puzzelstukjes (her)kent en deze spelenderwijs kan en wil inzetten. Zodat je in nieuwe situaties steeds weer jouw tools in handen hebt om keuzes te maken. Het geeft overzicht én tegelijkertijd focus.

Kunst van het kiezen op de lange termijn

Maar als er veel mogelijk is… Wat doe je dan? Veel staat of valt met het (on)vermogen om te kiezen. Ik zal daarom niet ad hoc elke keuze bespreken. Dat is voor even prettig, maar niet op de langere termijn. Tijdens de begeleiding wil ik je helpen om focus te krijgen op wat je belangrijk vindt. En dan vermeerdert je moed. Moed om te kiezen. Je zal bijna als vanzelf autonoom kunnen en willen beslissen over wat je wel of niet wil.

Aanpak

Om dit te kunnen maak ik niet gebruik van één gestandaardiseerde testbatterij of methodiek. Vanuit mijn opgedane ervaring in de afgelopen jaren (ook van testen en diverse methodieken) zorg ik voor maatwerk. Omdat het niet gaat om een vastomlijnd pad, maar om jouw pad. Je doorloopt een map met opdrachten en we voeren gesprekken, om jou stap voor stap tot een keuze te leiden. Als je kiest voor een uitgebreid traject zal ik een Kerntalentanalyse afnemen. Om inzichten en vaardigheden eigen te maken deel ik mijn aantekeningen, maak ik soms een beeldend overzicht van de verbanden, laat ik jou mijn analyses opnemen en/of maak ik een samenvatting voor je met de kern: Het Persoonlijk Profiel. Vaak hoor ik terug dat mijn klanten zich na jaren nog in het plaatje herkennen.

In de reviews hieronder en op de pagina ‘begeleiding’ zal je ook meer lezen over mijn aanpak. Wellicht spreekt dit je aan, dan hoor ik graag van je.   

Mijn verhaal

Hoe het is begonnen

Met mijn vader ging ik vaak de natuur in. Hij leerde mij kijken, horen en voelen. Wat valt op, wat is onderscheidend, is iets wat goed voelt ook goed. Welke functie heeft het? Wat is vastgelegd in de natuur en wat zegt dat ons?

Met mijn moeder bedacht ik graag voor elk probleem een praktische oplossing. Mijn innerlijke worstelingen, technische oplossingen verzinnen zodat iets weer gaat werken of mooi wordt. Ik ging graag op ontdekking, zij glimlachte op een afstandje. Ze snapte het.

Door de hechte band met mijn zussen ontdekte ik al vroeg om te gaan met meerdere perspectieven. We waren anders, maar door onze sensitiviteit te combineren met cognitief analyseren leerden we hiermee gaandeweg constructief om te gaan.

Ik observeer en analyseer nog steeds graag. Het is genieten om iets moois te ontdekken wat in iemand ligt of in mijn omgeving.

Tijdens mijn studie Psychologie wilde ik graag kennis opdoen, onderzoeken of iets klopte en een geheel creëren van de veelheid. Ik herinner me een casusbespreking waarbij drie van de dertig studenten hetzelfde ‘oordeel’ hadden. Dit verbaasde me. We stonden op het punt om het beroep als psycholoog uit te oefenen, mensen zouden naar ons toe komen voor oprechte antwoorden en begeleiding. Wat anderen zekerheid gaf, bracht bij mij juist twijfel. Hoe kunnen we zo stellig iets beweren als we niet alles weten? En hoe kan het dat er zo de focus ligt op het probleem terwijl er zoveel moois in iemand zit?

In mijn werk gebruikte ik psychodiagnostiek. Ik bewonderde enkele collega’s, om het onderscheidend vermogen op basis van een test. Op andere momenten opnieuw het ongenoegen. Ik testte mezelf. Ik testte anderen. Test na test keek ik naar de uitkomsten, ik herkende wel veel, maar het riep ook altijd vragen op. Want wat zegt het nu precies? Ja, het waren puzzelstukjes, zwart op wit. Maar ik verlangde naar meer, niet één 2D puzzel leggen, maar groter denken, 3D puzzels leggen waarbij je moet gaan nadenken over de hoogte, breedte en de diepte. Iets waarbij je op meerdere manieren met meerdere elementen een bouwwerk kan maken.

In mijn studie- en loopbaanbegeleiding ontwikkelde ik trajecten en colleges gebaseerd op literatuur en methoden. Ik probeerde te leren van wat er voor handen is en streefde al vroeg naar een integratie van meerdere methodieken en theorieën. Zowel vanuit de psychologie als loopbaanbegeleiding. Denk aan bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie, acceptance en commitment therapy, het motivatiekompas en de Kerntalentenanalyse.

Het zijn allemaal mooie tools die ik graag meeneem in mijn begeleiding. Het zijn allemaal verschillende perspectieven om het gehele plaatje compleet te krijgen. Daarin zal ik altijd jouw verhaal centraal stellen: hoe functioneerde je als kind, wat zien we als we kijken naar je levensloop en waar sta je nu? Zo zal ik in mijn gesprekken allereerst willen luisteren naar jou, wat is er al? Wat ligt in jou (verborgen)? Ik wil verbanden leggen, met jou prioriteiten stellen in wat er op dat moment toe doet en creativiteit inzetten om de kern te ontdekken, focus aan te brengen om de komende keuzes te begeleiden.

In de reviews hieronder en op de pagina ‘begeleiding’ zal je ook meer lezen over mijn aanpak. Wellicht spreekt dit je aan, dan hoor ik graag van je.

"“In een korte tijd kon je heel veel verbanden leggen die ik zelf nog niet gezien had. Die verbanden hebben mij later ook geholpen om dingen beter te begrijpen en naar het grotere geheel in mijn leven te kijken!”

Daan R.

“Je hebt me door je inzicht en creatieve manier van aanpak geholpen om een studie te kiezen en zo op een goede manier verder te komen in mijn loopbaan. Je bent een leuk persoon om mee samen te werken.”

Carlijne de M.

"Ik vind dat je zeer goede begeleiding biedt. Je neemt de tijd voor mensen en hebt echt aandacht voor ze. Je vraagt door en geeft relevante tips om verder te komen in het keuzeproces. Je hebt inzicht in mensen en dat is te merken!"

Robert R.

"Esther heeft het vermogen om, vanuit haar kennis en haar menszijn, mee te denken en prikkelende vragen te stellen. Ze ziet de ander, geeft helder inzicht en moedigt aan. Het loopbaantraject heeft mij een passende studie opgeleverd, waar ik veel energie van krijg."

Germa L.

Ik zie er naar uit je te ontmoeten